Heart Scrolling Text

my honourable visitorzz

Tuesday 16 August 2011

SatU pENgaJaRaN (A LessOn)...


Ada seorang pemuda yang belajar di luar negara kembali ke tanah air dengan angkuh dan sombong.
There was a guy that just came back to his hometown after graduated from overseas with arrogant.

Dalam benak kepalanya telah lama tersimpan 3 pertanyaan yg dianggap tiada siapa boleh menjawabnya.
In his mind there're 3 question that he thought no one can answered it.
Satu hari beliau bertemu seorg imam tua di kampungnya.
One day he met with an old Imam at his village.

Pemuda : Pak Imam,apakah boleh menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?
Guy      : Pak Imam,can you answer my questions?
Pak Imam : Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab pertanyaan kamu.
Pak Imam : I'm His humble and with His permision i will answer them.
Pemuda : Pak Imam yakin?Professor dan banyak org pintar yg saya tanya tidak mampu menjawab pertanyaan saya.
Guy       : Are you sure Pak Imam?I have ask Professor and many intelligent people but all of them can't answer my questions.
Pak Imam : saya akan cuba sejauh mana kemampuan saya,Insya-Allah.
Pak Imam : Insya-Allah,I'll try my best.
Pemuda : Saya ada 3 pertanyaan
Guy       : I have 3 questions
               1) Kalau benar Tuhan itu ada,tunjukkan kewujudan tuhan kepada saya
               1) If God is really exist,show me His appearence
               2) Apakah yang dinamakan 'TAKDIR'
               2)What's mean by 'FATE'(destiny)
               3) Kalau syaitan diciptakan dari api,kenapa mereka dimasukkan ke neraka yg dibuat dari api,tentu tidak menyakitkan buat syaitan sebab mereka memiliki unsur yg sama.Apakah Tuhan tak pernah berfikir sejauh itu?
               3)If devil is create by fire,why they are thrown into hell that made up of fire,of course it not hurt them coz they made up of the same element.Did the God never think about it?

Dengan spontan Pak Imam menampar pipinya degan kuat.
Suddenly Pak Imam slap him on his cheek.

Pemuda : (sambil menahan sakit)Kenapa Pak Imam marah kepada saya?
Guy : Why Pak Imam angry at me?
Pak Imam : Saya tidak marah.Tamparan itu adalah jawapan saya untuk 3 pertanyaan yang awak tanyakan kepada saya.
Pak Imam : I'm not.That slaping is my answer for the 3 questions of ur.
Pemuda : Saya amat tidak faham?
Guy : I don't get it?
Pak Imam : Bagaimana rasanya tamparan saya?
Pak Imam : How does it feel?
Pemuda : Tentu saja saya merasakan sakit dan pedih!
Guy : Of course it's painful!
Pak Imam : Jadi awak percaya bahawa sakit itu ada?
Pak Imam : So do you believe that pain is exist?
Pemuda : Ya!
Guy : Yes!
Pak Imam : Tunjukkan pada saya wujudnya sakit itu atau macam mana rupanya?
Pak Imam : Show me the appearence of pain or how it look likes?
Pemuda : Tak boleh Pak Imam.
Guy : I can't Pak Imam.
Pak Imam : Itulah jawapan kepada pertanyaan pertama awak,kita semua merasakan kewujudan Tuhan itu tanpa mampu melihat kewujudan-Nya.
Pak Imam : That is my answer for ur first question,all of us feel that the God exist although we can't see His Appearence.
Pak Imam : Adakah malam tadi awak bermimpi atau telah tahu saya akan menampar awak?
Pak Imam : Did you had a dream or you had knew that I'll slapped you yesterday night?
Pemuda : Tidak..!
Guy : No..!
Pak Imam : Apakah awak pernah terfikir akan menerima sebuah tamparan dari saya hari ini?
Pak Imam : Did you ever thought that you will be slap by me today?
Pemuda : Tidak!
Guy : No!
Pak Imam : Itulah yg dinamakan TAKDIR! Terbuat dari apakah tangan yg saya gunakan untuk menampar awak ini?
Pak Imam : That is what we call FATE! What is my hand is made of to slap you? 
Pemuda : Kulit dan daging!
Guy : Skin and meat!
Pak Imam : Terbuat dari apakah pipi awk itu?
Pak Imam : What is ur hand is made of?
Pemuda : Kulit dan daging!
Guy : Skin and meat!
Pak Imam :  Bagaimanakah rasanya tamparan saya?
Pak Imam : How does it feel?
Pemuda : Sakit dan pedih!
Guy : Painful!
Pak Imam : Itulah...Walaupun syaitan terbuat dari api dan neraka dibuat dari api,jika Tuhan berkehendak maka Neraka akan jadi tempat yg menyakitkan utk syaitan..walaupun sama usul asalnya..!
Guy : That is't...although devils are made up of fire and the hell also made up of it,if God want it so the hell will be the painful and hurting place for the devil...even they are fro same element...! 
Pemuda : Allahuakbar!
Guy Allahuakbar!



 

No comments:

Post a Comment

free counters

Thanks a lot!!^.^

thank u 4 visit!don't forget 2 follow casiopelastory.blogspot



Free Widgets